BOGEN, 2024

Gewinner Wettbewerb "Die Seraphiner Stiftung" / Winner competition "Die Seraphiner Stiftung"

geflochtener Rattan in Aluminium gegoßen/ woven rattan casted in aluminium

210x45x24 cm

Kapziner Gruft, Wien / Capuchins' crypt, Vienna

Foto: Sophie Pölzl

 

Der Transitusbogen entstand im Auftrag der Seraphiner Stiftung. Diese Sozialstiftung mit Sitz in Tirol wurde vom Kapuzinerorden gegründet und setzt sich dafür ein, dass Menschen mit Behinderungen und Kinder in Notlagen ein gelingendes Leben führen können. Der Bogen ist ein Kunstwerk, welches auch die Funktion eines Denkmales übernimmt, denn die Namen der von Zustitifter:innen werden darin verewigt. Nach und nach füllt sich so das Bogen-Gewölbe mit Namen und symbolisiert auf diese Weise die Unterstützung der StifterInnen.

Die Künstlerin Nicoleta Auersperg hat nach einem Wettbewerb den Zuschlag für das Kunstwerk erhalten. Für die Umsetzung arbeitete die Künstlerin zusammen mit der Flechtwerkstatt der Lebenshilfe Landeck/Zams, in der Menschen mit Behinderungen tätig sind. Das dort mit der Hand hergestellte Flechtwerk aus Rattan wurde mit dem Verfahren der „verlorenen Form“ in Aluminium gegossen. DieSpurendiesesProzesseshabensichindieSkulptureingeschrieben und bleiben sichtbar. Aus einem vergänglichen Material wurde auf diese Weise Etwas Beständiges und Langlebiges.

 

Besonderer Dank geht an Cheyenne Mangott, Reinhard Jochum und Ibrahim Barlas, sowie deren Assisten_Innen Chris Wechner und Monika Teusch von der Lebenshilfe Landeck/Zams.

Das Projekt wurde ermöglicht durch die großzügige Unterstützung der Raiffeisenbank Wien-Niederösterreich.

 

Englisch:

 

The Transitusbogen was commissioned by the Seraphine Foundation. This social foundation based in Tyrol was founded by the Capuchin Order and is committed to ensuring that people with disabilities and children in need can lead a successful life.

The arch is a work of art that also functions as a memorial, as the names of donors are immortalised in it.

The artist Nicoleta Auersperg was awarded the contract for the artwork following a competition. She chose an arch as the basic shape of the sculpture. The placement of the nameplates corresponds to the place where an auxiliary scaffolding would have held and supported the arch. The arch gradually fills with names, symbolising the support of the donors. For the realisation, the artist worked together with the wickerwork workshop of Lebenshilfe Landeck, where people with disabilities are employed.

The wickerwork made by hand from rattan was cast in aluminium using the ‘lost mould’ process. The traces of this process are inscribed in the sculpture and remain visible. In this way, a perishable material has been transformed into something durable and long-lasting.

 

Special thanks go to Cheyenne Mangott, Reinhard Jochum and Ibrahim Barlas, as well as their assistants Chris Wechner and Monika Teutsch from Lebenshilfe Landeck.

The project was made possible by the generous support of Raiffeisenbank Wien - Niederösterreich.

no time to have you lurking, 2023

curatorial at Bistro21, Leipzig

with works by Ahu Dural, Charlotte Gash, Charlotte Perrin, Dorothea Trappel, Kreineckers, Laura Nitsch, Mara Novak, Marit Wolters, Mirsini Artakianou, Nicoleta Auersperg, Nika Kupyrova, Sophie Thun

 

Die Ausstellung zeigt künstlerische Positionen, die sich aus unterschiedlichen Perspektiven und in verschiedenen Medien mit Arbeit und den Veränderungen in der Arbeitswelt und daraus schließend auch mit gesellschaftlichen Wandel befassen. Dabei wird ein subjektiver und kritischer Blick auf die eigenen Arbeits- und Produktionsbedingungen im Kunst- und Kulturbetrieb eingenommen. Es wird aber auch die grundsätzliche Frage gestellt was Arbeit heute ist und wie sicher dessen Wert(-schätzung) generiert.

 

Englisch:

 

The exhibition shows artistic positions that deal with labour and todays changes in work environments. With different perspectives and in various media the works take a subjective and critical look at their own working conditions in the art and culture industry.

Furthermore the fundamental question of what work is today and how its value and appreciation is generated will be asked.

 

DOWN THE RABBIT HOLE, 2021

curatorial collaboration for GOMO with Mara Novak, Dorothea Trappel and Marit Wolters

at SonneundSolche, Düsseldorf

How we want to work – Collective Practice and Women Artists’ Complicity, 2019

collective work with Dorothea Trappel, Mara Novak and Nicoleta Auersperg

at Das Weisse Haus, Vienna

The boy tumbled off a chair, he did not hurt himself, 2019

curatorial work for GOMO together with Laura Hinrichsmayr, Gabriel Edelbauer, Mashi, Nika Kupyrova,

Mara Novak, Dorothea Trappel and Maria Grün, Nicoleta Auersperg

Exhibition: On the new, Belvedere21, Vienna

FETE POPULAR, 2017

organized for GOMO by Mara Novak, Dorothea Trappel, Maria Grün, Nicoleta Auersperg

Performance by Quianan Qu and Vilte Svarplyte

Set design by GOMO